Tanulási zavarok és mozgásfejlődés közötti összefüggések
Tisztelt Szülő!



Poór Petra gyógytornász vagyok. Jelenleg a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ egészségfejlesztő-tanár mesterszakán vagyok végzős hallgató.



Szakdolgozatomban a tanulási zavarok és a normáltól eltérő mozgásfejlődés közötti összefüggések témakörét járnám körül részletesebben.



Szakdolgozatom elkészítéséhez szükséges kérdőív kitöltésében kérném segítségét!



Arra kérném, hogy a kérdőívben a diszlexiás, diszkalkuliás, diszgráfiás vagy hiperaktív gyermekével kapcsolatos kérdésekre válaszoljon!



A kérdőív névtelen. Az eredményeket titkosan kezelem, a dolgozathoz használom fel!



A kérdéseknél, ahol több lehetőség közül lehet választani, egyszerre több válasz is adható.





Ezúton is hálásan köszönöm, hogy megtisztel bizalmával és idejével, a kérdéssor kitöltésében való közreműködéssel hozzájárul munkám sikeréhez!
1. A várandósság idején fentállt-e az édesanyánál valamilyen rizikó tényező? (több válasz lehetséges)
nem volt
cukorbetegség
magasvérnyomás
szívbetegség
magas lázzal járó állapot
fertőzés
fizikai trauma
lelki megrázkódtatás
cigaretta használat
alkohol
gyógyszerszedés
Egyéb
 
2. Gyermeke mikor született?
a) Normál időre született (37-40. hétben)
b) Koraszülött (37. hét előtt született)
c) túlhordott (40. hét után született)
 
3. Kérem jelölje be, hogy a felsoroltak közül mi vonatkozik gyermeke születése körüli körülményeire! (több válasz lehetséges)
elhúzódó szülés
rohamos szülés
normál szülés
császármetszés
ikerszülés
fogóval történő szülés
vákuumos
farfekvésű
haránt fekvéses
normál helyzetben volt
köldökzsinór nyakára volt tekeredve
fájásgyengülést észleltek a vajúdás alatt
meglassult magzati szívhangokat észleltek
magzatvíz probléma állt fenn
méhlepényprobléma
újraélesztés történt
légzészavar miatt ambu ballonos oxigén adása történt
gépi lélegeztetés történt
sárgaság miatt vércsere történt
agyvérzés
 
4. Csecsemőkorban mi volt jellemző gyermekére? (több válasz lehetséges)
a) nagyon nyugodt volt, keveset mozgott
b) nagyon nyugtalan, éber baba volt
c) normál mozgásaktivitású volt
d) táplálási nehézségek jellemezték (pl. gyakori félrenyelés, szopási nehézség)
e) Jellemző volt rá, hogy 3-4 hónapos koráig nehezen tartotta meg a fejét
f) ébren nem szeretett hason lenni
g) inkább háton vagy félig ülve érezte jól magát
h) csak kézben érezte jól magát
Egyéb
 
5. Kimaradt a mozgásfejlődésében egy vagy több lépcső? (több válasz lehetséges)
nem
alkartámasz, tenyértámasz
forgás
gurulás
kúszás
négykézláb mászás
 
6. Körülbelüli válasz is adható!

Hány hónaposan :

-1. emelte meg a fejét hasonfekve
-2. hasáról hátára fordult:
-3. kezdett kúszni
-4. kezdett mászni
-5. ült fel önállóan
-6. állt fel kapaszkodva
-7. lépett néhányat önállóan:
-8. járt biztonságosan, stabilan
-9. kezdett labdát eldobni és elkapni:.
-10. lépcsőn váltott lábbal járni:
-11. kezdett folyamatosan, értelmesen beszélni
-12. vált szobatisztává

-13.Hány éves korában tanult meg biciklizni:
-14.Hány éves korában tanult meg önállóan enni kanállal
-15. Hány éves korában tanult meg önállóan öltözködni:
 
7. Mi volt jellemző a mozgására? (több válasz lehetséges)
Csak az egyik irányban szeretett megfordulni.
Csak hátról-hasra, vagy csak hasról-hátra fordult.
Mindkét irányba és mindkét oldalra fordult, ám a folyamatos gurulás kimaradt.
Mindkét irányba és mindkét oldalra fordult, illetve folyamatos gurulást végzett.
Kúszására az volt a jellemző, hogy csak kézzel húzta magát előre, lábát nem használta
Kúszására az volt a jellemző, hogy váltott karral húzta előre magát, ám a két lábbal egyszerre rugaszkodott el
Kúszására az volt a jellemző, hogy váltott karral húzta előre magát, ám csak egy lábbal rugaszkodott el
Kúszására az volt a jellemző, hogy féloldalasan csak egyik oldali kezét és lábát használta
Kommandózva, váltott kar-láb használattal kúszott előre, vagy hátra, egyik karral húzta előre magát és ellenoldali lábbal rúgott el
Négykézláb helyzetben, térden-tenyéren támaszkodva, ellentétes kar láb használata mellett mászott előre, szoba nagyságú távolságokat is megtéve
Mászására az volt jellemző, hogy féloldalasan mászott.
Fenekén ülve haladt előre.
Nyuszi-ugrás szerűen mászott előre
Rövid ideig mászott, hamar felkapaszkodott állásba.
Minimum egy hónapig mászott mielőtt felállt
Mászással egy időben állt fel, de még utána is sokáig mászva közlekedett.
Mászás közben az egész lakást bejárta.
Csak a szobájában mászott, ott is leginkább a mászó-matracon.
Inkább a járókában szeretett lenni.
Inkább a bébi komppal közlekedett.
Egyéb
 
8. Mi volt jellemző a felállásra, járásra? (több válasz lehetséges)
Felálláskor fél térdelésből, az elől lévő láb talpon, hátul lévő térden és az elöl lévő lábra támaszkodva állt fel.
Felálláskor karral húzta magát állásba.
Felálláskor két lábat egyszerre nyújtva állt fel.
Amikor még csak kapaszkodva tudott menni, önállóan még nem állt meg, akkor kézen fogva sétált.
Amikor önállóan még nem járt, akkor bútorok mellett kapaszkodva szeretett sétálni.
Amikor önállóan még nem járt, akkor széket tolva, járássegítőt tolva közlekedett.
Önálló járáskor sarkát letette.
Önálló járáskor lábujjhegyen járt.
Önálló járáskor sokáig egyensúlya bizonytalan volt, sokszor elesett.
 
9. Mi volt jellemző a mozgására 3 éves kor után? (több válasz lehetséges)
mászókára szívesen felmászott
mászókára nem szeretett felmászni
nem szeretett csúszdázni
szeretett csúszdázni
ügyetlen a labdadobásban és elkapásban. Nem szeretett labdát rúgni, eltévesztette a labdát vagy elesik közben.
szeretett labdázni
sokszor elesett
egyenetlen talajon stabilan sétált
egyenetlen talajon bizonytalan
féloldalas
mindig szaladt, lassan nem tudott menni
fáradékony, nem szeretett sokat mozogni, inkább ülve foglalta el magát.
mindig ficánkol, alig képes nyugton megülni egy helyben
nem félt semmitől, mindenre felmászott, ezért sokszor le- vagy elesett.
 
10. 1.Gyermek neme:
2. Születési ideje:
3. Diagnózisa: (diszlexia, diszgráfia,diszkalkulia, hiperaktivitás):
4.Hányadik terhességből született?

5.Járt-e és ha igen hány hónapos kortól korai fejlesztésre?
6.Járt-e mozgásfejlesztésre, hány hónapos kortól és milyenre? (Delacato, Ayrees, stb.)
7. Van-e még tanulási zavaros a családban?