Bizalom munkahelyi környezetben (szervezeti kérdőív)
Tisztelt Válaszadónk!

Ezúton is köszönjük, hogy a szervezetük részt vesz kutatásunkban, amelynek célja, hogy megismerjük a munkahelyi környezetben működő bizalommal kapcsolatos tapasztalatokat.

A kérdőívünk kitöltésével hozzájárulnak kutatásunk sikerességéhez. A kérdőív kitöltése önkéntes és az adatok felhasználása kimondottan kutatási célt szolgál. A szerzők a vizsgálat során a következők szerint értelmezik a bizalom definícióját:

"A kölcsönös egyetértés és kedvelés igen magas szintje, ahol már nem tartjuk szükségesnek a másik fél becsületességének, jó szándékának, értékeinek és tetteinek ellenőrzését, hanem biztosan tudjuk, hogy a lehető legjobb dolgokat gondolja és teszi majd. A másik fél teljes megértése."

Köszönettel és tisztelettel:

Prof. Bencsik Andrea - Dr. Juhász Tímea
Kérjük, írja be az adatait:
Nem
Életkor
Lakóhely
1. Kérjük, adják meg a kitöltést szervező diák Neptun kódját! (bármilyen szám, betű avagy ezek kombinációja lehet)
 
2. A szervezet elhelyezkedése?
Észak-Magyarország
Észak-Alföld
Dél-Alföld
Közép-Magyarország
Közép-Dunántúl
Nyugat-Dunántúl
Dél-Dunántúl
 
3. A szervezet mérete?
Mikrovállalat 2-8 fő
Kisvállalat 9-49 fő
Középvállalat 50-249 fő
Nagyvállalat 250 fő, és annál nagyobb
 
4. A szervezet milyen iparágban működik?
Mezőgazdaság és erdőgazdálkodás
Bányászat
Feldolgozóipar
Villamos energia-, gáz-, gőz-, vízellátás
Építőipar
Kereskedelem, javítás
Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás
Szállítás, raktározás, posta, távközlés
Pénzügyi tevékenység
Ingatlan-ügyletek, gazdasági szolgáltatás
Közigazgatás, védelem, kötelező, stb.
Oktatás
Egészségügyi, szociális ellátás
Egyéb
 
5. A szervezet tulajdonviszonya?
Kizárólag magyar tulajdonban van
Vegyes vállalat
Teljes egészében külföldi tulajdonban van
 
6. Ön milyen beosztásban dolgozik a szervezetnél?
Beosztott
Alapszintű vezető
Középszintű vezető
Felsőszintű vezető
Tulajdonos
Egyéb
 
7. Az Önök szervezete esetében mennyire fontos a tudás? A legjellemzőbbet jelöljék be!
Tudáson alapuló működés a jellemző
Munkaigényes működés jellemző
Tőke igényes tevékenység jellemző
Egyéb
 
8. A tudás és annak használata, kezelése, rendszerré építése mennyire jellemző az Önök szervezeténél?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
A stratégia megfogalmazásában kiemelt szerepet kap.          
A stratégiából lebontva operatív feladatokban nyilvánul meg.          
Nem fogalmazódik meg stratégiai szinten, de mindenki tudja, hogy ez a működésünk alapja.          
Több módszert használunk a tudás kezelésére, átadására vagy megőrzésére.          
A vezetés erőlteti ezt a gondolkodást, de a munkatársak nem foglalkoznak vele.          
A kultúra nem támogatja, hogy komolyan vegyük a vezetés próbálkozásait.          
A munkatársak számára fontosabb, mint a vezetésnek.          
A mindennapi küzdelem a piacon elveszi a figyelmet, és ez hátérbe szorul.          
Bizalom hiányában ez nem működőképes elvárás.          
 
9. Fontos a szervezetük számára, hogy a szervezetbe bekerülő munkatársak a szakma legjobbjai közé tartozzanak?
Igen
Nem
 
10. Mi jellemző a fenti kérdés alapján az Önök szervezetére? Többet is megjelölhetnek? (több válasz lehetséges)
Gondos és alapos kiválasztási folyamat van.
Megbízható munkatársi ajánló program működik.
Csak ismerős kerülhet be.
Elhisszük neki, amit mond vagy leír, ha kellően hitelesen közvetíti.
Munkaügyi hivataltól kérünk információt.
Előző munkahelytől kérünk referenciát.
Minden elérhető elektronikus úton teszteljük (Facebook, LinkedIn, Research Gate, Twitter, stb.).
Próbanapokon teszteljük.
Bizalmat előlegezünk neki.
Több külsős referenciát kérünk.
Annyira azért ez nem fontos a mi szervezetünknél.
A korrupció elkerülhetetlen, az kerül be, akinek ismerőse van.
Az első benyomás vagy szimpátia fontosabb.
Majd mi kineveljük.
A soft skillek (csapatmunka, megbízhatóság, elkötelezettség, stb.) fontosabbak, mint a szakmai tudás.
Egyik sem jellemző ránk.
 
11. Egy-egy projektfeladat vagy együttműködést igénylő feladat végrehajtásához hogyan választják ki az alkalmas munkatársakat?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Rendelkezünk tudás/kompetencia térképpel, ez megkönnyíti a szükséges tudás azonosítását.          
Azon munkatársak fognak a projekten együttdolgozni, akik éppen ráérnek.          
Állandó csoportok vannak, nincs mozgás/átjárás közöttük.          
Mindenki ért mindenhez, bármibe be tud kapcsolódni.          
Nincsenek projektek.          
Véletlenszerű a csoportok összeállítása.          
A vezető megbízik a munkatársakban, önkéntes a jelentkezés.          
A munkatársak közötti bizalom olyan mértékű, hogy bárki dolgozik benne, mindenkihez fordulhat segítségért.          
A költséghatékonyság miatt szigorú munkamegosztás működik, nyomon követhető az egyéni teljesítmény.          
Együttműködni képes tapasztalt és fiatal munkatársakat választanak, így alakul a tudásmegosztás és bizalom.          
 
12. Minősítsék a mindennapi munkavégzés során a szükséges tudásátadás, -megosztás jelenlétét?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Természetes, nem okoz gondot.          
Nehéz elérni a teljes körűséget.          
A bizalom szintje mozgatja a munkatársak közötti kommunikációt, ezért ez változó.          
A kultúra természetes része.          
Ez a vezetőtől indul, ő minta.          
Nagyon nehéz koordinálni ezt a területet.          
Egyáltalán nem fontos, hogy erre figyeljünk.          
Mindenki individuálisan dolgozik, nincs rá szükség.          
Komoly problémát okoz a munkatársak viselkedése ezen a területen.          
Gyakran van késés/elmaradás/határidő csúszás az információ és tudás hiánya miatt.          
Kézzelfogható gazdasági következménye van a munkatársi helytelen viselkedésnek.          
A mi szervezetünkben bizalmi kultúra van, az információ és tudásátadás működik.          
 
13. Önök szerint a vezetőik tisztában vannak a munkatársak tudásával?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Teljes mértékben ismerik a munkatársak felkészültségét.          
A kölcsönös bizalom miatt ez folyamatosan frissülő információ.          
Csak az a fontos, hogy a napi munkát megfelelően elvégezze.          
A munkatársak hobbiját is ismerik (ez néha jól jöhet speciális feladat megoldásnál).          
Ha valaki már bekerült, nem érdekli a vezetőket ez a kérdés.          
Állandóan tesztelik a tudást.          
Folyamatos fejlesztések vannak, amit kézben tart a vezetés.          
Van, aki szándékosan eltitkolja bizonyos képzettségét vagy tudását.          
Vezetőink mindent megtesznek, hogy teljesen átlássák a munkatársak ismereteit.          
Informális programokon igyekeznek információt szerezni a munkatársaiktól/ról .          
A kölcsönös bizalmatlanság ezt lehetetlenné teszi.          
Mivel a vezetők nincsenek tisztában munkatársaik felkészültségével, gyakran felesleges kiadásokat generál a külső tudás megvásárlása a cég számára.          
 
14. Hogyan működik a munkatársak tudásának fejlesztése, továbbképzése?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Karrierterv alapján.          
Mindenkinek van lehetősége folyamatos fejlesztésre, képzésre.          
Mivel megbíznak a munkatársak értékítéletében, mindenki maga választja ki a következő képzési szükségletet.          
HR-el közös egyeztetés eredménye.          
Vezetővel közös egyeztetés.          
Teljesítményértékelés alapján.          
Ad hoc, amire épp van pénz.          
Nem tartja kézben senki, egyéni igény alapján dönt a vezető.          
Új feladatok generálják, és aki épp ráér, az megy.          
Ez bizalmi kérdés, a vállalati stratégia és közös egyeztetés (vezető-munkatárs) alapján történik.          
Nincs továbbképzés.          
Mindenki maga fizetni, ha tanulni akar.          
Nem motiválják a fejlődést.          
Nem hisznek a vezetők a munkatársak fejlődő képességében.          
 
15. Hogyan biztosítja a szervezet, hogy a munkatársak tudása hosszútávon használható legyen, akár azok távozása után is?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Információs rendszerben kell rögzíteni mindent.          
Személyes tudásátadás a munkavégzés során folyamatosan biztosított.          
A szervezet által fizetett továbbképzés anyagaiból oktatást tart a többieknek a munkatárs.          
A szervezet által fizetett továbbképzés tananyagait archiválni kell.          
Ez nem fontos, mindent fejben tartunk.          
Úgy sem lehet mindent rögzíteni, minek ezzel időt tölteni.          
Senki nem őszinte, úgyse töltenek fel mindent az IT rendszerbe, ez csak időpocsékolás.          
Kidolgozott rendszerek vannak, (mentor, tandem, team munka, stb.) amelyek ezt hivatottak biztosítani.          
A távozó munkatárssal „exit” interjú készül.          
Nem fontos, hogy a távozó munkatárs milyen tudást visz magával.          
Nem bízunk az így rögzített információkban.          
A vezetés nem ismeri el és nem is viszonozza az őszinte igyekezetet, nincs értelme ezzel időt tölteni.          
 
16. Hogyan érzi, a munkájához mennyire szükséges az Ön által birtokolt tudás?
Egyáltalán nem
Talán nem
Igen is, és nem is
Talán igen
Teljesen igen
 
17. A munkatársak által használt tudás - a mindennapi munkában - egyértelműen szolgálja a szervezet piaci érdekeit?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Erre nagyon odafigyel a vezetés.          
Megbíznak a munkatársakban, hogy mindenki a tudása legjavát adja, nincs kontroll.          
A bizalom olykor nem elég, mert félreértések előfordulnak a munkavégzés során.          
Nincs szoros ellenőrzés, ezért sokszor csak dolgozgatnak a munkatársak.          
A szoros ellenőrzés hiányával visszaélnek a munkatársak.          
Nem mindig a legkorszerűbb tudás domináns a munkavégzés során.          
Nincs elismerése a komoly tudásnak.          
A kölcsönös bizalom miatt ez nem kérdés, természetes.          
Mivel nem ellenőrzik ki, mire képes, milyen szinten végzi munkáját, nincs erről pontos kimutatás.          
Folyamatos és komoly kontroll működik.          
Számon kérik a legfrissebb tudás alkalmazását a munkában.          
A stratégai teljesítésének ellenőrzésekor derül ki.          
 
18. Mennyire értnek egyet a következő munkahelyi bizalmi definícióval? "A kölcsönös egyetértés és kedvelés igen magas szintje, ahol már nem tartjuk szükségesnek a másik fél becsületességének, jó szándékának, értékeinek és tetteinek ellenőrzését, hanem biztosan tudjuk, hogy a lehető legjobb dolgokat gondolja és teszi majd. A másik fél teljes megértése."
Egyáltalán nem
Talán nem
Igen is, és nem is
Talán igen
Teljes mértékben
 
19. Önöknél mit jelent a bizalom a saját munkahelyi környezetükben?
 
20. Általában mit jelent a bizalmi rendszer egy szervezet életében? (több válasz lehetséges)
Nyílt konfliktusok felvállalása, korrekt kezelése
Többoldalú információáramlás vertikálisan
Többoldalú információáramlás horizontálisan
Szabad véleménynyilvánítás
Kompromisszumkészség
Problémák okainak együttes feltárása
Felelősségvállalás
Nyílt kommunikáció
Felelősök helyett, az okok keresése
Szabad tudástranszfer
Kölcsönös segítségnyújtás
Csapatmunka
Kollégális tisztelet
Ötletek szabad megvalósítása
Nyitott vállalati hierarchia rendszer
"Nyitott ajtó politikája"
Rugalmas szabályozás a szervezet tevékenységi sturktúrájában
Rugalmas szabályozás a szervezet foglalkoztatási sturktúrájában
Megtorlások helyett, megoldások keresése
 
21. Mely jellemzők biztosan megtalálhatóak az Önök szervezetének működésében? (több válasz lehetséges)
Nyílt konfliktusok
Többoldalú információáramlás vertikálisan
Többoldalú információáramlás horizontálisan
Szabad véleménynyilvánítás
Kompromisszumkészség
Problémák okainak együttes feltárása
Felelősségvállalás
Nyílt kommunikáció
Felelősök helyett, az okok keresése
Szabad tudástranszfer
Kölcsönös segítségnyújtás
Csapatmunka
Kollégális tisztelet
Ötletek szabad megvalósítása
Nyitott vállalati hierarchia rendszer
"Nyitott ajtó politikája"
Rugalmas szabályozás a szervezet tevékenységi sturktúrájában
Rugalmas szabályozás a szervezet foglalkoztatási sturktúrájában
Megtorlások helyett, megoldások keresése
 
22. Mely jellemzők biztosan nem találhatóak meg az Önök szervezetének működésében? (több válasz lehetséges)
Nyílt konfliktusok
Többoldalú információáramlás vertikálisan
Többoldalú információáramlás horizontálisan
Szabad véleménynyilvánítás
Kompromisszumkészség
Problémák okainak együttes feltárása
Felelősségvállalás
Nyílt kommunikáció
Felelősök helyett, az okok keresése
Szabad tudástranszfer
Kölcsönös segítségnyújtás
Csapatmunka
Kollégális tisztelet
Ötletek szabad megvalósítása
Nyitott vállalati hierarchia rendszer
"Nyitott ajtó politikája"
Rugalmas szabályozás a szervezet tevékenységi sturktúrájában
Rugalmas szabályozás a szervezet foglalkoztatási sturktúrájában
Megtorlások helyett, megoldások keresése
 
23. Önök szerint mely szintekre és milyen mértékben jellemző a bizalom?
 Egyáltalán nem jellemzőTalán jellemzőJellemző is, és nem isJellemzőTeljesen jellemző
Beosztott és beosztott között          
Beosztott és alsó szintű vezető között          
Beosztott és közép szintű vezető között          
Beosztott és felső szintű vezető között          
Alsó szintű vezető és alsó szintű vezető között          
Alsó szintű vezető és közép szintű vezető között          
Alsó szintű vezető és felső szintű vezető között          
Közép szintű vezető és közép szintű vezető között          
Közép szintű vezető és felső szintű vezető között          
Felső szintű vezető és felső szintű vezető között          
 
24. Önök szerint mi lehet a kollégák közötti bizalom alapja? (több válasz lehetséges)
Kollégális tisztelet
Szabad információáramlás
Szakmai ismeret
Problémákhoz történő pozitív hozzáállás
Korábbi jó tapasztalat
Szakmai tudás
Motiváló vállalati kultúra
Nyitott vezetői hozzáállás a problémák kezeléséhez
Pozitív vezetői minták
 
25. Önök szerint mi lehet a kollégák közötti bizalmatlanság oka? (több válasz lehetséges)
Karrierlehetőség
Tudásféltés
Magas fizetési differenciák
Szakmai féltékenység
Önzőség
Információhiány
Korkülönbség
Problémákhoz történő hozzáállás
Korábbi rossz tapasztalat
Sztereotípiák
Fizikális különbözőség
Esztétikai különbözőség
Unszimpátia
Kommunikációs eszközök hiánya
Meg nem értés
Nyelvi különbözőség
Kulturális különbségek
 
26. Az Önök szervezeténél miképpen építhető a bizalmi kapcsolat ?
 Egyáltalán nem jellemzőTalán jellemzőJellemző is, és nem isJellemzőTeljesen jellemző
Csapatmunkával          
Egyéni munkával          
Vezetők és beosztottak közös megbeszéléseivel          
Tudásmegosztással          
Képzésekkel          
Kommunikáció fejlesztésével          
Konfliktushelyzetek feloldásával          
Szituációs gyakorlatokkal          
Csapatépítéssel          
Értékelési rendszer fejlesztésével          
Vállalati kultúra formálásával          
Érzelmi intelligenciát fejlesztő tréningekkel          
Kompetencia rendszer átgondolásával          
Javadalmazási rendszer átgondolásával          
Pozitív példák propagálásával          
Problémák nyílt megtárgyalásával          
 
27. Milyen szervezeti területeken működik Önöknél leginkább a bizalmi kapcsolat a kollégák között? (több válasz lehetséges)
Beszerzés
Termelés
Minőségbiztosítás
Vevőszolgálat
Pénzügy
Kontrolling
Humánerőforrás
Kutatás-fejlesztés
Marketing
Értékesítés
IT
Logisztika
Egyéb
 
28. Mi ennek az oka? Kérjük, fogalmazzák meg egy mondatban!
 
29. Milyen vállalati területeken működik Önöknél legkevésbé a bizalmi kapcsolat a kollégák között? (több válasz lehetséges)
Beszerzés
Termelés
Minőségbiztosítás
Vevőszolgálat
Pénzügy
Kontrolling
Humánerőforrás
Kutatás-fejlesztés
Marketing
Értékesítés
IT
Logisztika
Egyéb
 
30. Mi ennek az oka? Kérjük, fogalmazza meg egy mondatban!
 
31. Önök szerint milyen előnye lehet a bizalomnak a szervezetben?
 Egyáltalán nem jellemzőInkább nem jellemzőJellemző is, és nem isInkább jellemzőTeljesen jellemző
Fluktuáció csökkenés          
Gyors beilleszkedés az új kollegák esetében          
Többoldalú probléma megoldási lehetőség          
Többoldalú kommunikációs lehetőség          
Nyitottabb információ-áramlás          
Hatékonyabb munkavégzés          
Többoldalú tudásátadás          
Vezetői utánpótlás biztosítása a szervezeten belül          
Érzelmi intelligencia fejlődés a szervezeten belül          
Bizalmi értékek erősödése a vállalati kultúrában          
Önbizalom fejlesztés          
Szervezet működési hatékonyságának növekedése          
HR költségek csökkenése          
A vállalati folyamatok optimálisabb működése          
A vállalati küldetés erősítése          
A szervezet társadalmi felelősség vállalásának erősítése          
 
32. Hogyan kezelik az alábbi szituációkat az Önök szervezetében?
 Egyáltalán nem jellemzőNem jellemzőJellemző is, és nem isJellemzőTeljesen jellemző
A dolgozók tudásának azonosítását nyíltan végzik.          
Az új dolgozókkal már a próbaidő alatt megosztanak vállalati belső információkat.          
Az új dolgozóktól titoktartást várnak el.          
A dolgozók tudását megőrzik, amely bázishoz az adott terület dolgozói szabadon hozzáférhetnek.          
A dolgozók képzését mindenki számára elérhetővé teszik, az ott megosztott információk mindenki számára elérhetőek.          
A távozó dolgozók tudását mindig dokumentálják, és megőrzik a többi dolgozók számára.          
A dolgozók közötti tudástranszfer az azonos pozíció szinteken támogatott.          
A dolgozók közötti tudástranszfer a különböző pozíció szinteken támogatott.          
A távozó dolgozók által elvitt tudás veszteséget mindig elemzik.          
A dolgozók tudását folyamatosan nyíltan ellenőrzik, a hiányokat pótolják.          
A nem tudás léte miatti hibákat orvosolják és nem megtorolják.          
Gyakran tartanak tudásmegosztási lehetőséget a dolgozók számára és ezt jutalmazzák is.          
A távozó dolgozóktól titoktartást várnak el.          
A dolgozók tudásának értékelését folyamatosan végzik az érintettel együtt.          
 
33. A felsoroltakra milyen mértékben van szükség a vezetőkkel szembeni bizalom kialakításához?
 Egyáltalán nem fontosNem fontosFontos is, és nem isFontosNagyon fontos
Gyakorlati szakmai ismeret          
Elméleti szakmai ismeret          
Nyelvismeret          
IT ismeret          
Érzelmi intelligencia          
Kommunikációs készség          
Szervezeti lojalitás          
Karizmatikus vezetői készség          
Tárgyalási készség          
Magas fokú teherbírás          
Nagy stressztűrés          
Széles körű kapcsolati rendszer a szakmában          
Innovatív gondolkodás          
Karrierszemlélet          
Áldozatkészség          
Őszinteség          
Önzetlenség          
Irányíthatóság          
Kritikai érzék          
Következetesség          
Türelem          
Szorgalom          
Életkor          
Iskolai végzettség          
 
34. A felsoroltakra milyen mértékben van szükség a kollégák közötti bizalom kialakításához?
 Egyáltalán nem fontosNem fontosFontos is, és nem isFontosNagyon fontos
Gyakorlati szakmai ismeret          
Elméleti szakmai ismeret          
Nyelvismeret          
IT ismeret          
Érzelmi intelligencia          
Kommunikációs készség          
Szervezeti lojalitás          
Karizmatikus vezetői készség          
Tárgyalási készség          
Magas fokú teherbírás          
Nagy stressztűrés          
Széles körű kapcsolati rendszer a szakmában          
Innovatív gondolkodás          
Karrierszemlélet          
Áldozatkészség          
Őszinteség          
Önzetlenség          
Irányíthatóság          
Kritikai érzék          
Következetesség          
Türelem          
Szorgalom          
Életkor          
Iskolai végzettség          
 
35. Vizsgálják-e, hogy a bizalom létének vagy hiányának milyen további következménye lehet a szervezet számára?
Soha
Néha
Igen is, és nem is
Gyakran
Mindig
 
36. Önöknél előfordult már valamilyen következmény? Ha igen, kérjük, fogalmazzák meg egy mondatban!
 
Köszönjük a válaszokat!