A "RC MODELLREPÜLŐK FELMÉRÉS" kérdőív eredményei
A kitöltők statisztikai adatai:
A válaszadók létszáma::
156
Férfi: 49
Nő: 1
Nincs adat: 106
Életkori átlag: 36.6 év
Az eredmények összefoglalása
1. Így kezdődött... (több válasz lehetséges)
Az RC modellrepülők előtt nem repültem mással. 24 bar1bar2  16.7%
Valódi repülővel repültem az RC modellezés előtt 7 bar1bar2  4.9%
Szabadon repülő modellel repültem az RC repülés előtt 15 bar1bar2  10.4%
Maketteztem az RC repülés előtt. 18 bar1bar2  12.5%
RC Helikopterrel repültem az RC repülőmodellek előtt 7 bar1bar2  4.9%
Multirotoros géppel repültem az RC repülőgépek előtt 3 bar1bar2  2.1%
Magamtól találtam az RC repülőgépekre 16 bar1bar2  11.1%
Mások, fordították a figyelmem az RC repülőgépek felé 14 bar1bar2  9.7%
A kezdeti lépéseknél volt felkészült segítségem 23 bar1bar2  16%
A kezdeti lépéseket teljesen egyedül tettem meg 17 bar1bar2  11.8%
Összes válasz 144  
2. Eddig mennyi időt töltöttél RC repülőmodellezéssel? (több válasz lehetséges)
legfeljebb fél év 0 bar1bar2  0%
fél év és 1 év között 3 bar1bar2  6%
1-2 év 8 bar1bar2  16%
2-5 év 12 bar1bar2  24%
5-10 év 11 bar1bar2  22%
10-20 év 12 bar1bar2  24%
20 évnél többet 4 bar1bar2  8%
Összes válasz 50  
3. Legelső modellrepülőgépem (több válasz lehetséges)
250g alatti tömegű szabadon repülő siklórepülő 15 bar1bar2  17.9%
gumimotoros repülőmodell 9 bar1bar2  10.7%
250g alatti RC elektromos modellrepülő 7 bar1bar2  8.3%
RC vitorlázórepülő 8 bar1bar2  9.5%
RC motoros vitorlázórepülő 9 bar1bar2  10.7%
RC motoros tréner repülő 20 bar1bar2  23.8%
RC motoros műrepülő 5 bar1bar2  6%
RC motoros 3D laprepülő 6 bar1bar2  7.1%
ANTIK RC motoros repülő 2 bar1bar2  2.4%
Körrepülő 2 bar1bar2  2.4%
Egyéb 1 bar1bar2  1.2%
Összes válasz 84  
Egyéb válaszok:
  • RC Elektromos Tréner
4. Mostanában az alábbiakkal repülök (több válasz lehetséges)
250g alatti tömegű szabadon repülő siklórepülő 4 bar1bar2  3.1%
gumimotoros repülőmodell 1 bar1bar2  0.8%
250g alatti RC elektromos modellrepülő 9 bar1bar2  7%
RC vitorlázórepülő 13 bar1bar2  10.1%
RC motoros vitorlázórepülő 23 bar1bar2  17.8%
RC motoros tréner repülő 22 bar1bar2  17.1%
RC motoros műrepülő 29 bar1bar2  22.5%
RC motoros 3D laprepülő 15 bar1bar2  11.6%
ANTIK RC motoros repülő 3 bar1bar2  2.3%
Körrepülő 2 bar1bar2  1.6%
Egyéb 8 bar1bar2  6.2%
Összes válasz 129  
Egyéb válaszok:
  • scale
  • Mig-29 EDF jet
  • c130 hercules habgép 210cm fesztáv 2400gramm
  • 3d robbanós
  • scale warbird
  • RC Motoros FPV, Copterek
  • Pylon
  • Quadkopter, csupaszárny, heli
5. RC repülőgépem meghajtása (több válasz lehetséges)
motoros meghajtás nélküli 8 bar1bar2  10%
gumimotoros meghajtás 1 bar1bar2  1.3%
sűrített gázas meghajtás 0 bar1bar2  0%
elektromotoros meghajtás 45 bar1bar2  56.3%
robbanómotoros meghajtás 25 bar1bar2  31.3%
gázturbinás meghajtás 1 bar1bar2  1.3%
Összes válasz 80  
6. Egyéb légimodellező irányultságaim (több válasz lehetséges) (Opcionális kérdés)
RC helikopterrel is repülök 16 bar1bar2  25%
Multirotoros géppel is repülök 19 bar1bar2  29.7%
FPV repülőgéppel is repülök 15 bar1bar2  23.4%
FPV helikopterrel is repülök 1 bar1bar2  1.6%
FPV multikopterrel is repülök 13 bar1bar2  20.3%
Összes válasz 64  
7. Társas szokásaim (több válasz lehetséges)
Egyedül repülök, nincs társaságom 16 bar1bar2  16.8%
Baráti társasággal repülök 41 bar1bar2  43.2%
Szervezett formában repülök 18 bar1bar2  18.9%
Együtt repülök helikopterekkel is 9 bar1bar2  9.5%
Együtt repülök multirotorosokkal is 11 bar1bar2  11.6%
Összes válasz 95  
8. Hol szoktál repülni? (több válasz lehetséges)
zárt térben 8 bar1bar2  7.7%
lakott területen 5 bar1bar2  4.8%
modellrepülőtéren 33 bar1bar2  31.7%
sportrepülőtéren légiirányító engedélye nélkül 2 bar1bar2  1.9%
sportrepülőtéren légiirányító engedélyével 9 bar1bar2  8.7%
arra alkalmas helyen, tulajdonos megkérdezése nélkül 13 bar1bar2  12.5%
a tulajdonos hozzájárulása alapján, mezőgazdasági terület felett 29 bar1bar2  27.9%
Egyéb 5 bar1bar2  4.8%
Összes válasz 104  
Egyéb válaszok:
  • ModellCity
  • Városi sportpályán
  • lakott területtől távol ahol senkit sem zavar
  • Saját terület és engedélyes terület felett.
  • telkem végében
9. Voltál-e személyes érintettje vagy tanuja RC repülőgépes balesetnek? (több válasz lehetséges)
Nem, semmilyennek 6 bar1bar2  7.2%
Zuhanás, törés, ahol csak a gép sérült 44 bar1bar2  53%
Légi ütközés más modellel 15 bar1bar2  18.1%
Veszélyes megközelítése nem modell légijárműnek 1 bar1bar2  1.2%
Légi ütközés nem modell légijármű és RC repülőgép között 0 bar1bar2  0%
Néző, szemlélődő veszélyes megközelítése 3 bar1bar2  3.6%
RC modellrepülő "elrepülése" láthatóságon kívül. 5 bar1bar2  6%
Személyi sérüléses baleset. 5 bar1bar2  6%
Gépjárműben bekövetkezett RC repülős károkozás 4 bar1bar2  4.8%
Ingatlanban bekövetkezett RC repülős károkozás 0 bar1bar2  0%
Gépjárműforgalom vagy földi közlekedés veszélyeztetése 0 bar1bar2  0%
Egyéb eseménynek 0 bar1bar2  0%
Összes válasz 83  
10. A készülő jogszabályok tekintetében felmerül a repítés helyének szabályozása. Jelöld be azokat a lehetséges szabályokat, amellyel egyetértesz az RC repülőgépek reptetésével kapcsolatban. Kérlek, figyelj a válaszaid logikai kapcsolatára! (több válasz lehetséges)
Minden RC repülővel tilos lakott területen repülni. 13 bar1bar2  8.1%
MInden RC repülővel biztonságos védőtávolságot kell tartani a közlekedési, közüzemi infrastruktúrától 39 bar1bar2  24.4%
Minden RC repülővel biztonságos távolságot kell tartani minden építménytől. 28 bar1bar2  17.5%
Az RC repülőgép reptetése csakis a pilóta által belátott zónában történhet. 37 bar1bar2  23.1%
A maximális repülési magasság 50m lehet. 0 bar1bar2  0%
A maximális repülési magasság 100m lehet. 10 bar1bar2  6.3%
A maximális repülési magasság 500m lehet. 21 bar1bar2  13.1%
A maximális repülési magasság 1000m lehet. 7 bar1bar2  4.4%
Egyéb 5 bar1bar2  3.1%
Összes válasz 160  
Egyéb válaszok:
  • repülési távolság horizontális és vertikális irányban is max 200 méter
  • Helyi adottságokat figyelembe kell venni a repülési magasság szempontjából
  • biztonságos, semmit nem veszélyeztető terület
  • legalább legyen egy rögtönzött írásos engedély,ha privát,de másokat nem zavaró területen reptetnénk
  • A "minden" szó erősen korlátoz. Egy 30g-os modellel miért ne repülnek lakkott területen. Így nem lehet jó választ adni.
11. A készülő szabályozás tekintetében, felmerül a felelősségbiztosítás kötése. Mely lehetőségekkel értesz egyet? (több válasz lehetséges)
A biztosítást a pilótára kell megkötni. 36 bar1bar2  45.6%
A biztosítást a gépekre kell megkötni. 6 bar1bar2  7.6%
Csak 2kg felszálló tömeg felett legyen kötelező biztosítást kötni. 11 bar1bar2  13.9%
Csak 5kg felszálló tömeg felett legyen kötelező biztosítást kötni. 19 bar1bar2  24.1%
Csak 10kg felszálló tömeg felett legyen kötelező biztosítást kötni. 0 bar1bar2  0%
Csak 25kg felszálló tömeg felett legyen kötelező biztosítást kötni. 5 bar1bar2  6.3%
A biztosítási kötelezettséget más jellemzőhöz kellene kötni 2 bar1bar2  2.5%
Összes válasz 79  
Egyéb válaszok:
  • nem egy kategória egy habrepülő és egy karbon anyagú multikopter
  • Értelmes biztosítasi rendszert létrehozni.
12. A készülő szabályozás tekintetében, felmerül a légtérhasználat bejelentésének illetve előzetes engedélyezésének kérdésköre. Mely lehetőségekkel értesz egyet? (több válasz lehetséges)
Semmilyen légtérhasználatot ne kelljen bejelenteni. 14 bar1bar2  17.7%
Csak a 2kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen bejelenteni a légtérhasználatot. 4 bar1bar2  5.1%
Csak az 5kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen bejelenteni a légtérhasználatot. 10 bar1bar2  12.7%
Csak a 10kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen bejelenteni a légtérhasználatot. 5 bar1bar2  6.3%
Csak a 25kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen bejelenteni a légtérhasználatot. 9 bar1bar2  11.4%
Semmilyen légtérhasználathoz ne kelljen előzetes engedélyt szerezni. 10 bar1bar2  12.7%
Csak a 2kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen előzetes légtérhasználati engedélyt szerezni.. 2 bar1bar2  2.5%
Csak az 5kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen előzetes légtérhasználati engedélyt szerezni. 3 bar1bar2  3.8%
Csak a 10kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen előzetes légtérhasználati engedélyt szerezni. 4 bar1bar2  5.1%
Csak a 25kg felszálló tömeg feletti gépekre kelljen előzetes légtérhasználati engedélyt szerezni. 7 bar1bar2  8.9%
A légtérhasználati kötelezettségeket más jellemzőhöz kellene kötni. 11 bar1bar2  13.9%
Összes válasz 79  
Egyéb válaszok:
  • hivatalos rc reptér mini TMA-val (box-al rendelkezzen) rendelkezzen
  • Az adott napon folytatott repülést kelljen bejelenteni, súly és egyéb nélkül..
  • magáncélú hobby ne legyen kötelező semmilyen bejelentésre és engedély kérésre csak a súlyhatár felett
  • Tömeg és repülési magasság
  • modellrepter kapjon fix legteret
  • Ha kell légtérhasználat, akkor online felületen lehessen az adott időben amit mondjuk online fizetéssel lehet fizetni. (pl. paypal)
  • Területfüggő
  • A modellrepterek fölé ne kelljen légtérhasználati engedélyt kérni!
  • csak magassághoz kössék ki az engedély szerzést
  • Légtérhasználat bejelentésének alapja a Légtér hsználata legyen az alap. 50-100m magasság nem légtér. Illetve nem mindenütt légtér.
  • FPV-repülés, Drónokkal történő repülés, Vitorlázó gépekkel történő nagy magasságú repülés (termikelés)
13. A készülő szabályozás tekintetében felmerül a pilóták regisztrációjának, azaz a személyek adatainak előzetes bejelentése. Mely gépek pilótáira értenél egyet ezzel? (több válasz lehetséges)
Minden gép 6 bar1bar2  10.9%
Csak a 2kg feletti gépek 7 bar1bar2  12.7%
Csak az 5kg feletti gépek 13 bar1bar2  23.6%
Csak a 10 kg feletti gépek 5 bar1bar2  9.1%
Csak a 25 kg feletti gépek 14 bar1bar2  25.5%
Más jellemzőhöz kellene ezt kötni 10 bar1bar2  18.2%
Összes válasz 55  
Egyéb válaszok:
  • FPV drone-ra biztosan
  • illetve a súly alatt a megbízást teljesítő pilótáknak, a hobby ne kerüljön bele
  • Fpv
  • Hely függvényében
  • Tevékenység jellege
  • A kérdés "suta". Több gépem is van. Legyen olyan mint egy MMSZ tagsági a regisztráció.
  • ha nem kell légtérengedély a repzónára,akkor senkinek semmi köze a privát hobbimhoz
  • Ipari, gazdasági tevekenység folytatásáná mindre.
  • Rádió távirányítású repülő eszközök pilótái.
  • 1 kg feletti RC gépek esetében
14. A készülő szabályozás tekintetében felmerül a repülés pilóta-engedélyhez kötése, azaz a pilóták meghatározott képzéseken majd vizsgákon történő részvétele. Mely esetben értesz egyet a pilóta-licenszek bevezetésével? (több válasz lehetséges)
Semmilyen RC modellrepülő esetében 14 bar1bar2  25%
Csak a 2 kg feletti gépekre 7 bar1bar2  12.5%
Csak az 5kg feletti gépekre 10 bar1bar2  17.9%
Csak a 10 kg feletti gépekre 6 bar1bar2  10.7%
Csak a 25 kg feletti gépekre 13 bar1bar2  23.2%
Más jellemzőhöz kell ezt kötni 6 bar1bar2  10.7%
Összes válasz 56  
Egyéb válaszok:
  • alap szakkörök hiányoznak, kell a minimális aerodinamika, szerkezettan stb. Ezt mindenkire kötelezőnek látom!
  • egy kezdő nem papíron fog megtanulni repülni
  • munkavállalás esetén okvetlen
  • kizárólag videó felvétel készítésére készített RC gépekre
  • Gazdasági tevékenyseg folytatásához.
  • FPV RC-repülő modellek, drónok pilótái.
15. Amennyiben a tervezett szabályozással kapcsolatban bármilyen TARTALMI javaslatod van, kérlek, írd ide:
1) x
2) A modellezés csak úgy mint ahogy a kanadai Maac-nál, és az amerikai AMA-nál, képzési formában kéne, hogy folyjon. Erre kijelölt klubokban, és hivatalos formának megfelelő rc reptereken, kinek tapasztalt pilótái a képzés elvégzése után, oktatási feladatokat is eltudnak látni... felkészítve a növendéket, az esetleges házi, vagy hivatali vizsgára.

Kategóriákra osztanám a repülést csak úgy mint a nagy repülésben, itt fesztáv, erőforrás, tevékenységi terület, felszálló súly lenne a fő szempont.

Erről igen sokáig lehetne írni, de ezzel gondolom a kérdőív készítői is tisztában vannak!

Egy kérdésemen javítanék, mivel kötelező volt bejelölni egy választ, semmilyen FPV tevékenység nem érdekel. Én MODELLEZEK!
3) Nincs
4) Robbanós forever!!!
5) Mobilapp használata egy nagyon jó ötlet, de ne legyen kötelező semmiképpen semmiféle pilótaregisztráció. Az app célja egymás tájékoztatása legyen a biztonságos repülés érdekében és a tiltott területek megismerése (repterek közelében, stb).
6) .
7) .
8) -
9) Nincs
10) ......
11) Nincs bajom a szabályozással
12) A szabályozást úgy kell megoldani, hogy ne lehetetlenítsék el, a hobby célú modellezést.
13) nincs
14) Valóban fontos kérdés az esetlegesen felmerülő anyagi kár, személyi sérülés rendezése, hiszen egyre többen választják hobbijuknak a repülőmodellezést, ugyanakkor sokan játéknak tekintik, hiszen a szükséges kellékek, alkatrészek egyre könnyebben, egyre szélesebb körben válnak elérhetővé. Olyan szabályozást kell azonban találni, amely egyszerre ad keretet a modellezősport kipróbálására, és védi meg a sportot valóban felelősen, sportként, és nem játékként űzőket.
15) Teljesen különválasztanám a merevszárnyú és a forgószárnyasokat. Illetve a magányszemélyként hobby céllal repülőket akik kizárólag szabadszemes repülést végeznek. Minden más kategória mint fpv, vagy megbízásos tevékenység legyen engedély és bejelentés köteles. Egy 1 kg os merevszárnyú sokkal veszélytelenebb mint egy azonos súlyú forgószárnyas ha elveszti a vezérlést, vagy műszaki hiba lépne fel.
16) Katonai repterek esetén a tiltott zóna ne legyen 5 km-nél távolságnál nagyobb!
17) Vicc az egész.
18) A hajtogatott papír repülőt nem akarják esetleg lajstromjellel ellátni?
19) Sokszorsítható,a fiatalok számára is érhető megfogalmazás.
20) Licensz csak elérhető anyagi formában életképes, különben elvesszuk a lehetőséget egy kreatív hobbitol a fennmaradasra. A következő generációnak nagy szüksége lesz a hasonló nevelő, alkotó, fejlesztő tevekenysegekre!
21) nem légtérhasználat kellene hanem megadott távolságonként kijelölni olyan helyeket ahol repülhetek, most mg. területeket, belvíztározóban nyakig sárosan repítek mind az F1A , mind az Rc vitorlázóimat igaz igy senkit nem zavarok de kb 25 km kell utaznom a lakhelyemtől, igy ellehetetlenítené még egy légtérengedély kérése amikor már placc sincs ahova beengednek ( natura 2000 , magánterület , állami területek sorolhatnám. )

Másrészt az RC -s kultúrán kicsit javitani kellene mert nem elég az hogy én repülni karok bárhol bármikor, ha valaki balesetet okoz akkor meg csak néz hogy hopp nem kellet volna lakóházak felett ügyeskedni ....minden a megfelelő helyen kijelölt leglőkön engedéllyel amit évekre adnának ki pl 5 évre vagy 10 re
22) Ésszerű határokon belül védeni kell az életet és a tulajdont!
23) Nincs ilyen
24) Nincs.
25) .
26) Amennyiben légtérhasználati engedélyhez kötik, azt lehessen online megtenni, legyen egy felület ahol látszik az aznapi repülés (pl. dronhive.com ) és ha fizetni kell az meglehessen tenni azonnal. (pl. paypal) utalás. A biztosítást kötelezővé tenném a vezető személyre.
27) Könnyítsék az RC reptér létesítését.
28) nincs
29) Esetleg egy repülési napló vezetése hol mikor mettöl meddig . 5 kilónál nagyobb gépeket regisztrálni
30) -
31) x
32) Külön kell választani a modellezése a drón pilotáktól
33) Egy hülyeség
34) Ha Hobby/Sport célra használok egy eszközt, egy erre kijelölt helyen (modellreptér), ahol magamon kívül senkit nem veszélyeztetek. Milyen alapon köteleznek engem kötelező biztosításra, vagy pilóta tréningre? Ilyen szabályozásra csak rendezvényeken vagy nem kijelölt helyen repülők számára van szükség.
35) Ésszerű,betartható és következetes legyen.
36) no comment
37) Nincs javaslatom még!
38) Nem esett szó távolságról, távirányító és videó rendszerek megfelelőségéről EU-szabályozás átvételéről.

Ezt a mezőt sokkal átgondoltabban több rendelkezesi idővel kellene kitöltenem, de sajnos most kevés rá az időm.
39) .....
40) Más szabályozást kapjanak a multirotoros (drón), és az RC repülő modellek.
41) Nincs
42) .
43) Nem szerencsés összevonni a repülési-repítési tulajdonságaikban nagyon különböző modelleket. Ésszerűbb, a modellek paraméterei alapján kategóriákat felállítani, (hasonlóan mint a különböző modell verseny kategóriákban), és ami szerintem a legfontosabb lenne, veszélyességi kategóriákat kellene bevezetni. Például egy 1-5-ig terjedő skálát, ahol egy 2-300 grammos antik RC-vitorlázó modell, ami a lakóhelyektől távol, a modellreptér felett, mindig a pilótája látóterében repül, az egyes kategóriába esne, míg egy több kilós, kamerával felszerelt FPV-repülő vagy drón, ami a pilótája látóterén kívül, esetleg lakott területek felett repül képviselné a legveszélyesebb, ötös szintű kategóriát. És így, a veszélyességi kategóriák szerint lehetne különböző szintű felelősség biztosításokhoz, vizsgákhoz, légtér használati engedélyekhez, stb. kötni az RC-modellek üzemeltetését.
44) .
45) Az RC modellek, és a videófelvételre, önálló repülésre képes multkokopterek különböző kategóriába tartozzanak.
46) X
47) Nincs
48) Nincs
49) A vizuálisan irányított modelleket mindenképp külön választani a robot pilótával vagy videón keresztül irányított modellektől. Csak a vizuálisan irányított modell esetében van a pilótának rálátása a modell körüli légtérre !
50) nincs

Magyarázat: Az „Összes válasz” az adott kérdésekre adott válaszokat összesítve mutatja. Százalékos bontásban ábrázoltuk, hogy a kitöltők milyen arányban jelölték be az egyes válaszlehetőségeket.